Suikervrij leven: hoe doe je dat?

Suikervrij leven: hoe doe je dat?

1095 dagen oftwel 3 jaar suikervrij: de tussenstand!

Ja, het is een feit, de vlag mag uit: ik ben nu 3 jaar suikervrij.
Het klinkt als afgekickt van drugs, maar eigenlijk ervaar ik het als nog erger.
Mijn onstilbare honger naar het zoete, lekkere leven had een oprukkend leger van schimmels (Candida) in mijn darmen krachtig gemaakt dat koers zette naar de totale verwoesting van mijn gezondheid.

Het was of stoppen met suikers of de hel van kwalen, klachten en algehele malaise accepteren.
En eerlijk gezegd spraken de voordelen van een suikervrij leven mij ook aan op mijn ijdelheid.
Zoals de afname van huidveroudering die extra aktief wordt door het eten van snelle suikers: dus minder rimpels en verslapping.
Afname en zelfs compleet herstel van acne, eczeem, jeuk.

Cellulite verbetert(wie heeft dit toch uitgevonden..!!!Bloody hell..).

Meer energie, fitter!

En zeker ook de heldere, blije geest die werd gepromoot zag ik absoluut zitten: met suiker werd ik onrustig en zelfs opgefokt, depri.
En bovendien met het weinig rooskleurige vooruitzicht van een  toekomstige menopauze, was de keuze snel gemaakt: Ik besloot vol voor de hoofdprijs des levens te gaan met een gooi naar de ultieme, fitte body en mind tot op hopelijk hoge leeftijd.

De tussenstand na 1095 dagen: was het allemaal de moeite waard?Caroline en Frank-293

Oja, moeite kostte het echt wel.
Vooral de eerste 12 weken. Candidadieet is niet gelijk aan stoppen met snoepen: dit dieet elimineert alles wat je bloedsuiker te snel laat stijgen, dus ook alle lekkere dingetjes zoals dadels, vijgen, gedroogd fruit, witmeel, tarwe, zoet fruit, ahornsiroop of agave.
De eerste dagen is het etiketten lezen en vooral alles weer terug in het rek leggen tijdens het boodschappen doen, want blijkbaar zit in alles suiker verstopt.
Maar mijn leven is zoals dat van Alice in Wonderland: waar een deur dichtgaat, vind ik wel weer een sleutel om een nieuwe deur te openen.
Moeder natuur heeft zeer veel heerlijkheden die way lekkerder zijn dan de brownies van Sissy-Boy, of de Cheesecake NewYorkstyle.
Alles is ter goedkeuring vervangen en de smaakpapillen zijn meer dan bevredigd.
Het Candidaleger is uitgeschakeld zolang ik gehoorzaam aan de wetten van mijn voeding.
Wilskracht? Hoe hou je dit vol in een wereld overspoeld met de mooiste heerlijkheden.. Zacht knapperig stokbrood, fluwelen muffins en zijdezacht roomijs. Appeltaart volgens oma’s recept, tarte tatin, macarons Parisiennes en creme brulee. Pasta carbonara en paella’s. De lijst van de meest prachtige recepturen is eindeloos. En zo ook mijn fantasie.
In mijn dromen eet ik marsepeintaart van de allerfijnste amandelen en snoep ik bonbons met Michelinster.
Maar zondigen doe ik niet. Nee hoor, geen wilskracht needed. Hier is mijn geheim.

Suikervrij leven: hoe begin je eraan?Caroline en Frank-252

Belangrijke weetjes:

  • we bezitten op en in ons meer bacterien dan huidcellen.
  • De bacterie was de eerste bewoner van onze planeet.
  • Onze gezondheid is enkel de balans tussen alle bacterien. Is deze verstoord, dan worden we ziek en ziekte betekent het immuunsysteem dat werkt.
  • Onze voeding, voedt de bacterie.

 

De start van een suikervrij leven.

  • vervang suiker (stroop, melasse,glucose, saccrose, maltitol, sorbitol, agave, ahorn, basterdsuiker, rietsuiker etc) door: kokosbloesemsuiker, biologisch diksap, moutstroop, tapiocastroop, tarwestroop.
  • Lees etiketten
  • Weet dat alcohol, wit brood, witte pasta, en aardappelen maar ook meloen, banaan en druiven snelle suikers zijn.
  • De snelheid van opname in het bloed van de koolhydraat(suikers) bepaalt of je dik wordt en aftakelt; dit wordt uitgedrukt in glycemische index.
    Alle voedingsmiddelen met een glycemische index van boven de 50, tasten onze suikerspiegel aan en zo ook onze gezondheid.
  • De glycemische index van voedingsmiddelen kan je opzoeken.
  • vervangen is het sleutelwoord, laten staan werkt niet.
  • alles is vervangbaar: bij Ekoplazawinkels en ook op biologische markten is er een ruim aanbod van gebak, brood, snoep en allerlei lekkers.

 

Afkicken?

Ja, het doet pijn. 12 weken staan ervoor om je lichaam en geest te laten wennen.gladde, onbehaarde huid
Afkickverschijnselen kunnen zijn:

  • boos
  • opstandig
  • onrustig
  • geirriteerd
  • misselijk
  • droge mond
  • hoofdpijn

 

Moeilijk vol te houden?

Nee. Want na je afkickfase kan je geen suiker meer eten. Krijg je onverhoopt toch ongemerkt iets van suiker binnen in 1 hapje?
Voel je meteen je armen en benen zwaar worden, krijg je barstende koppijn, word je misselijk en heb je een droge mond.
Dus dan blijf je er wel vanaf want de nasleep kan wel tot een week duren.

 

Succes!!

Leave a Reply

*

captcha *

Weet u wat uw huid nodig heeft? Schrijf nu in op onze Nieuwsbrief en ontvang wekelijks beautytips, originele huidadviezen en lifestyle-nieuwtjes!